-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36722 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

آيا دليل عقلي براي ولايت فقيه وجود دارد ؟
بله ، اگر ما به روايات معصومين ( عليهم السلام ) در مورد رجوع به فقيه نظري نداشته باشيم ، باز به حكم عقل بايد ولي فقيه در عصر غيبت حاكم جامعه اسلامي باشد زيرا ؛ خداوند متعال براي اداره جامعه احكامي را نازل فرموده است كه در بسياري از موارد نياز به شخصي دارد كه آنها را تفسير و تبين كند همانطور كه تمام قوانين دنيا چنين اند ، به علاوه براي تطبيق احكام بر مصاديق و موارد آنها نيز گاه ابهاماتي وجود دارد ، و بعد از تعيين مصداق ، نوبت به اجرا مي رسد .
روشن است بهترين فرد براي اجراي احكام و قوانين اسلام كسي است كه در هر سه مورد ايده آل باشد ، يعني بهترين قانون شناس ، بهترين مفسر و بهترين مجري باشد كه هيچ انگيزه اي براي تخلّف نداشته باشد . و هيچ اشتباهي در فهم و تفسير و اجراي قانون براي او پيش نيايد . در فرهنگ ما چنين خصوصيّتي « عصمت » نام دارد و با وجود معصوم ، او بر تمام افراد ديگر - به حكم عقل - براي اجراي قانون اولويّت دارد . در جوامع بزرگ كه يك شخص نمي تواند اداره تمام امور را به عهده بگيرد ، چنين فردي بايد در رأس هِرَم قدرت باشد و تمامي مديران با نظارت و ولايت او امور را به عهده گيرند . برترين مصداق معصوم ، رسول اكرم ( ص ) است و پس از ايشان ائمه معصومين ( عليهم السلام ) قرار دادند . امّا در زمان غيبت كه عملاً چنين ايده آلي در ميان ما نيست و نمي توانيم از وجود او بهره مند شويم ، عقل حكم مي كند كه بايد در عصر غيبت كسي بايد در رأس هرم قدرت باشد كه از هر جهت به امام معصوم شبيه تر باشد ، يعني در دين شناسي ، تقوا و صلاحيّت براي اجراي احكام و قوانين اسلامي بهترين باشد . وقتي جامع بدون حكومت نمي شود طبيعي است كه بايد به سراغ كسي رفت كه شناختنش از اسلام و عدالتش و تقوايش ، بيشتر از ديگران باشد . و اين صفات در ولي فقيه متجلس مي شود . پس به حكم عقل ولايت فقيه يعني رجوع به اسلام شناس عادلي كه از ديگران به امام معصوم نزديك تر است .
{P - نقل با اختصار از كتاب پرسش ها و پاسخ ها ، آيت اللَّه مصباح يزدي . P}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.